Vijf strategieën om werkdruk te verlagen

Werkdruk

Kom je uitgeput thuis en lig je op de bank en in bed steeds te piekeren over je werk? Veel mensen lopen rond met hoge werkdruk, die alle energie en plezier uit het leven zuigt. Esther Uitman-van der Leest van L’Estro armonico gebruikt bij haar coaching de inzichten van 5-Sterren Werkplezier, die bestaat uit 5 verschillende strategieën die je kunt toepassen om energievreters in je leven te verminderen en energiegevers in je leven ruimte te geven. Je doet nog steeds hetzelfde als vóór je de strategieën toepaste, maar staat op een andere manier in het leven waardoor je minder last hebt van werkdruk, stress en spanning.

Opnieuw uitgeput

Iedere avond plof je doodmoe neer op de bank. Je werkdag zit er weer op, gelukkig. In de avond kom je tot niets. Je schuift de avond bij alle andere avonden die week: je komt tot niets, omdat het voelt alsof alle energie uit je lichaam verdwenen is. Moedeloos lig je weer in bed, tot je 's ochtends weer moe opstaat om het allemaal maar weer het hoofd te bieden.

Energievretende werkdruk

Veel mensen ervaren veel werkdruk. Je hebt een takenlijst die steeds langer lijkt te worden, waarbij de tijd steeds verder door je vingers glipt. Het lukt niet om werk en privé gescheiden te houden. Ook wanneer je weer thuis bent, blijf je piekeren over alles wat je de volgende dag weer te wachten staat. Werkdruk hangt af van de balans tussen energievreters en energiegevers. Het is belangrijk dat er balans tussen deze twee bestaat. Sommige aspecten van je werk vragen alleen zoveel aandacht, dat de energievreters de overhand voeren. In dat geval zijn er vijf strategieën die je kunt toepassen om de voor jou juiste balans weer terug te vinden. Die gebruik, ik vrijwel altijd in mijn coachingstrajecten.

1. Problemen aanpakken en energievreters verminderen

Het ligt misschien voor de hand, maar soms is dit een strategie die snel resultaat kan geven. Soms zorgt een kleine aanpassing in je functie of in je taken er al voor dat je meer energie op een dag overhoudt. Dit betekent natuurlijk wel dat je weet wat de energievreter is en dat het iets is waar je invloed op hebt. Dat is niet altijd het geval.

2. Aanvaarden waar je geen invloed op hebt (energievreters loslaten)

Soms heb je geen invloed op een grote energievreter. Wat je eigen wens ook is, de energievreter blijft bestaan. Wat je dan kunt doen, is proberen anders tegen de situatie aan te kijken. Je kunt immers niet tegen muren blijven slaan in de hoop dat ze breken, dat levert alleen een pijnlijke hand op. Door alleen het energieverlies al te accepteren, kun je vaak de invloed van de energievreter al verminderen!

3. Batterij opladen, herstellen en ontspannen

Je kunt niet van jezelf vragen altijd met een volle batterij rond te lopen, iedereen is wel eens ‘op’. Wanneer je een lege batterij hebt, is het goed om te weten hoe je deze weer kunt opladen. Wat werkt hierbij voor jou? Misschien heb je zin om met een spannende serie en een dekentje op de bank te kruipen, of juist even met een creatieve hobby bezig te zijn. Andere mensen krijgen juist rust van activiteit: zij gaan liever een rondje hardlopen of fietsen. Er zijn veel mogelijkheden, je hoeft er alleen maar de tijd voor vrij te maken.

4. Bestaande energiegevers vergroten

Energie draait om balans. Wanneer je te maken hebt met veel energievreters, is het belangrijk om hier energiegevers tegenover te zetten. Mensen hebben de neiging om nogal eens te piekeren over negatieve aspecten van het werk, terwijl het grootste deel juist goed gaat. Probeer daar over na te denken. Wat vind je leuk aan het werk? Wanneer je een werkdag hebt gehad, wat was daar het leukste onderdeel van?

5. Nieuwe energiegevers toevoegen

Vaak ben je niet alleen in je functie. Wat je kunt doen, is kijken hoe je collega’s het aanpakken. Kampen zij met dezelfde problemen, of pakken zij het werk juist anders aan? Is er misschien een mogelijkheid om de taakverdeling anders in te richten? Deze verkenning kan leiden tot nieuwe energiegevers – zodat de balans weer hersteld kan worden.

Hoe pas ik dit toe?

Energievreters, energiegevers, strategieën: het zijn mooie theorieën, maar het kan zijn dat je nog niet direct ziet hoe je dit in je eigen leven toe kunt passen. Esther Uitman-van der Leest van L’Estro armonico kan je in haar coachingstraject helpen de strategieën toe te passen. Ze gaat hierbij samen met jou op zoek naar wat je drijfveren zijn en waar je natuurlijke kracht ligt, om juist die aspecten weer naar de voorgrond te brengen. Zo hoef je niet langer uitgeput thuis te komen, maar juist vol energie, zodat je ook buiten het werk om van je leven kunt blijven genieten.

Ontmoet Esther

Esther Uitman-van der Leest is van oorsprong docent en leidinggevende in het Voortgezet Onderwijs. Vanuit een passie voor mensen en organisaties is ze werkzaam als coach, trainer en adviseur. De ACT®-meting, waaruit onbewuste drijfveren en kansrijke ontwikkeling duidelijk wordt, is de vliegende start van (coach)trajecten met jongeren vanaf 16 jaar en volwassenen. Als certified Master Practitioner in de Art & Science of NLP, Time Line Therapy en Hypnotism is Esther een krachtige, realistische coach met doelgerichte resultaten op het gebied van persoonlijke en teamontwikkeling en organisatieadvies. Esther omschrijft haar werk als 'echte arbeid. Niet met mijn handen, maar met mensen. Zodat we allebei aan het eind van de dag kunnen zeggen: het is toch weer gelukt.'

DEEL DIT ARTIKEL